my & média - Kde vládnou koupelny
Pokud považujete koupelnu za místo k relaxaci, nechte se pozvat do ateliéru glamur, jehož hlavní náplní je komplexní řešení koupelen. A na téma koupelny jsme také vyzpovídali jednu z vůdčích osobností ateliéru Ing. Petru Glacovou.
Na návštěvu ateliéru se můžete vypravit do Ostravy a brzy i do Prahy, kde se připravuje další pobočka. Působnost firmy ale není jen regionální, řeší se zde zakázky z celé republiky, a to včetně zakázek s realizací.
Jak vůbec vznikl Váš ateliér. Byla to náhoda, či něco jiného?
V oboru pracuji už řadu let a mít vlastní firmu byl jen přirozený vývoj.
A jak vznikl Váš showroom?
Hledali jsme něco zajímavého, netradičního, abychom si ho mohli vytvořit dle našich představ a to se povedlo. Myslím, že není moc koupelnových studií, kde by si jejich majitelé vše navrhovali sami, náš showroom je zcela naší vizitkou jak návrhem, tak provedenou realizací.
Zabýváte se především návrhy koupelen. Proč zrovna ty byly první?
Návrhy nejsou tím hlavním, co děláme – tvoříme koupelny jako celek a návrh je jen jednou částí celé práce. Ale máte pravdu, dobrý návrh je základem kvalitní koupelny a interiéru. Myslím, že návrhy jsou naší velkou devízou. Spousta koupelnových studií Vám řekne, že dělají návrhy, ale ve většině případů je to tak, že klient přijde, sám si vybere baterii, umývadlo, vanu a sám si to také umístí do prostoru. Studio to pouze zvizualizuje, aby klient viděl, jak si to sám navrhnul. U nás je to tak, že u 90 % koupelen měníme i dispozice – výsledkem je potom praktičtější, vhodnější a estetičtější řešení. Jde o to, že koupelnu bude klient užívat min. 10 let a měla by být bez kompromisů. Je jedno, jestli utratíte za koupelnu 100 tisíc nebo půl miliónu, vždy jsou to velké investice.
Ještě nedávno se lidé dívali na koupelnu jako na místnost určenou jenom k rychlé očistě. Zdá se mi, že náhled na koupelnu, co by „poslední" místo v interiéru se rapidně mění. Co si o tom myslíte Vy jako odborník?
Doba se mění, už nechceme trávit čas v miniaturní koupelně pouze čištěním zubů, ale opravdu začínáme chtít relaxovat. Lidé mnohem více cestují a konečně se oprošťují od typicky českých koupelen. Chtějí koupelny velké, obytné, kde se může pohybovat i více členů rodiny. Bohužel pořád si ještě neuvědomují, že k relaxaci v koupelně nepatří pračka, ta je pracovním nástrojem a patří do jiných částí domu či bytu.
Jak by podle Vás měla vypadat ideálně zařízená koupelna?
Ideálně zařízená koupelna je pro každého jiná. Rodina s malými dětmi potřebuje zcela něco jiného než manželský pár s odrostlými dětmi nebo starší osoby se zdravotními problémy. Vše taky záleží na prostoru, dnes je moderní mít v koupelně okno nebo dokonce více oken, pak tam máme šikminy apod. Vše sice vypadá na výkrese krásně, ale tyto prvky značně limitují výběr a umístění zařizovacích předmětů. Vše se však dá skloubit, jen klient musí přijít včas - ještě ve stadiu projektu - a za opravdovými profesionály.
Alfou a omegou takto zátěžového prostředí jsou materiály. Co je momentálně „in" a s jakými vlastnostmi?
„In" je každý rok něco jiného. Často jezdím na výstavy do zahraničí a čtu odbornou literaturu (tu zahraniční) a stejně zůstávám věrná nadčasovosti. Ta pro mě však neznamená chladnost (to jsou většiny našich českých interiérů), nadčasovost je pro mě elegance, minimum základních barev, použití drobných zdobných prvků. Jestliže někdo vyznává rustikální styl, nebude se dobře cítit v minimalistickém interiéru a naopak, v tom já také vidím nadčasovost.
Jak dlouho trvá rekonstrukce koupelny od prvního návrhu až pofinální řešení a co všechno mi z toho můžete nabídnout?
Tohle se nedá jednoznačně říct, pokud děláme jen koupelnu, je rekonstrukce kratší, než když se dělá celý byt či dům. Jsou zde návaznosti prací, které se nemohou přeskočit. Dalším faktorem je vybrané zboží. Kvalitní a neotřelé produkty jsou vždy na objednávku, samotná realizace koupelny je pak cca 3 týdny až měsíc dle složitosti. Důležité však je, čím později klient přijde, tím více bude řešit kompromisů a více investic.
Kde hledáte inspiraci pro své projekty?
Neumím pojmenovat konkrétní věc. Nelze přesně aplikovat to, co uvidím na výstavách či v časopise a přenést prostor z obrázku do prostoru klienta. Bylo by to velmi krátkozraké, klient by se po čase necítil dobře. Inspiruje mě vždy prostor samotný, klienti a jejich návyky, toto
je podstatné.
Jaké zajímavé koupelny jste tvořili?
Pro mě je zajímavá ta koupelna či prostor, se kterým si ostatní neumějí poradit. Jsou to právě atypická řešení šikmin či koupelna v barokním stylu, retro stylu atd., prostě něco pro náš trh zvláštní, pro zahraniční trh běžné. To jsou zajímavé projekty, které jsou pro mne výzvou, tzv. modernu umí vytvořit téměř každý. Ale v podstatě je zajímavá každá koupelna, když se dobře navrhne a dobře zrealizuje, klient se vrací. Realizovali jsme koupelny včetně celého interiéru několika známým osobnostem, ale v rámci diskrétnosti nebudu uvádět jejich jména.